Citattecken
”
”
Citattecken (kallas även
citationstecken)
1. Citattecken används för att visa vad
som sagts, muntligen eller i en text. Det kan även visa vad någon tänkt.
• ”Vad menar du med det?” frågade hon.
• I boken stod det ”Får ej lämna biblioteket”.
• ”Det är vackert väder idag,”
berättade Anna. ”Ska vi inte gå ut?”
• ”Nu får det räcka,” tänkte han och
gick hem.
2. Används för att visa något som kan eller
bör sägas eller tänkas.
• Mamman berättade för sin son att om
spöket dyker upp igen ska han bara säga
”Försvinn!”
• En person som ständigt tänker på att
”slippa ansvar” blir förmodligen olycklig.
• Om han frågar igen får du helt enkelt
bara säga ”Nej”.
3. Används för att visa att ett ord
används i en betydelse som inte är den vanliga.
• Pojken fick en rejäl ”karamell” och
började blöda näsblod.
• Det tar en stund medan datorn
”tänker” på svaret.
• En sådan person är farlig att ha på
sitt företag. Han är faktiskt ett riktigt ”virus” som kommer få företaget att
må sämre och sämre.
• Stina är organisationens ”motor”.
• Vissa fåglar har en ”kompass” som gör
att de kan hitta tillbaka till Sverige på våren.
• Barnens ”pengar” i leken var kottar
och stenar.
• Vi bestämde oss för att singla slant
om saken. Myntet fick vara vår ”domare”.
• Det är är en sån där text som
”vanliga dödliga” inte kan förstå.
4. Citattecken kan användas för att
visa att man inte håller med om ordet man citerar eller själv använder, eller
för att visa ett visst förakt för det.
• Hon hade låst sig ute och hennes
”lösning” var att slå in dörren med en yxa.
• Ungdomarna hade sprejat hela bilen
grön, bara för ”nöjes” skull.
• Med en sådan person i närheten kan
folk plötsligt drabbas av ”otur” och ”depression”, och aldrig faktiskt förstå
varifrån denna ”otur” och ”depression” kommer.
• Om man inte vet var problemet
faktiskt ligger kan man hitta en massa ”anledningar” som egentligen är helt
felaktiga.
• Hans idé om ”avkoppling” var att
hoppa fallskärm.
• Jag börjar bli trött på honom och
hans ”briljanta” planer.
• Hans ”fest” visade sig vara en
väldigt tråkig tillställning.
• Vår ”lärare” satt och tittade ner i
mobilen hela lektionen, och gav ingen hjälp alls.
• Vissa personer kan erbjuda ”hjälp”
som sedan visar sig leda till katastrofer.
• Nej, jag vet, det kanske inte är helt
”lagligt” eller ”moraliskt” att göra så här, men jag behöver faktiskt pengarna!
5. Används för att visa att man pratar
om ett ord som ett ord, och att det alltså inte har en del i meningens
betydelse.
• Han stavar alltid fel till ”elefant”. (Denna mening handlar alltså inte om en elefant, utan
bara om ordet elefant.)
• Skriver du ditt namn ”Christina”
eller ”Kristina”?
• Uppgift: Skriv ner din förståelse av
ordet ”produktion”.
6. Används för att visa en definition
av ett ord.
• Med synligt ljus menas ”den energi
som reflekteras på ytor och föremål och gör att vi kan se dem”.
• Lycka definieras av vissa som ”en
känsla av frihet från bekymmer”.
7. Används för att markera namn på
t.ex. låtar, dikter, kapitel i böcker, artiklar och andra liknande saker.
• ”Det skvallrande hjärtat” är en
mycket spännande berättelse.
• Hon läste dikten ”I rörelse”.
• Jag läste en artikel som hette ”Hur
man sköter om sina krukväxter”.
9. För att visa tekniska ord i en
icketeknisk skrift. (Tekniska ord är
sådana som de flesta personer inte förstår, eftersom de har att göra med något
speciellt område eller yrke som kräver speciella kunskaper.)
• Inom sjukvården kallas sådana besvär
”cerebrala” (som har med hjärnan att göra).
10. Slangord.
• Han är rätt ”cool”.
11. Smeknamn.
• Han kallades ”Smulan” som liten.
12. Myntade ord. (Myntade ord är sådana
som är nyligen påhittade.)
• Barnet ritade ett fantasidjur som hon
kallade en ”nallefant”.
• Du kan väl ”swisha” mig hundra
kronor?
13. Vardagliga ord i formell text.
• Under det dryga år jag har jobbat som
lärare har jag kommit att få ett flertal ”polare” bland mina elever.
14. Varunamn.
• Jag använder bara tvättmedlet ”Hero”.
oOo
Comments
Post a Comment